Zpravodaj z Turecka

Sobota 17.11.2012

Poslední den, balíme poslední věci a jedeme na nádraží v Burse. Jedeme domů. Trochu se těšíme, ale klidně bychom tu ještě nějaký den zůstaly.

Už jsme doma v Česku, cesta byla v pohodě, na autobusovém nádraží v Istanbulu jsme se už pohybovaly jako doma. Máme spoustu fotek, videí a hlavně nezapomenutelných vzpomínek. Těšíme se, až se s našimi přáteli setkáme v dubnu 2014 u nás v Brně.

Hezký večer přeje A. Mahrová

Pátek 16.11.2012

Dnes jsme vyrazili na výlet do vesnice Cumalıkızık, vzdálené asi hodinu od Bursy. Počátky Cumalıkızık se datují do 13. století a historie na nás dýchala z každého domu, z každé uličky. Dnes žije ve vesnici asi 700 obyvatel. Moc se nám tu líbilo!!

Odpoledne naše česká výprava vyrazila do Mudanyi. Město leží na břehu moře a pro nás suchozemce vzácná příležitost, zvláště v listopadu. Nádherné místo! Kromě moře jsme obdivovaly i zeleninový trh, tolik lákavého ovoce a zeleniny u nás neuvidíme ani na trhu a už vůbec ne v supermarketech. Děvčata vyzkoušela i místní lunapark.

Večer jsme při závěrečné slavnostní večeři obdrželi certifikáty o účasti na setkání a rozjeli jsme se "domů" a do hotelu sbalit si věci, protože ráno už bohužel odjíždíme...

Poslední pozdrav z Turecka posílá A. Mahrová

Čtvrtek 15.11.2012

Program na dnešní den byl trochu volnější. Dopoledně jsme strávili prohlídkou školy a návštěvou tříd během vyučování. Odpoledne se koordinátoři projektu z partnerských škol zúčastnili workshopu a domlouvali se na změnách projektu, které si vyžádala skutečnost, že z osmi partnerských škol je v projektu pět. Naše žačky zatím trávily čas ve školní tělocvičně, kde se hrály různé tradiční hry. Na přání hostitelských rodin se děvčata odebrala "domů" dříve než obvykle, aby si jich rodiny také užily.

V tuto chvíli je vše, jak má být, děvčata jsou zdravá a v pořádku, moc se jim tady líbí, a zítra nás čeká výlet do jedné historické vesnice a odpoledne bude volno, takže si projdeme zajímavá místa ve městě Bursa, spadeno máme zvláště na nákupní centra a jiné zajímavé obchůdky :-) Máme tady příjemných 18°C, tak to bude určitě další hezký den.

Z Turecka zdraví A. Mahrová

Středa 14.11.2012

Dnešek byl opět náročný. Ráno jsme zahájili snídaní s představiteli místní samosprávy města Gürsu a pak jsme celý den strávili na výletě po městě Bursa. Viděli jsme téměř všechny možné památky. Naše děvčata se spíš než s námi družila s Bulhary a Italy (a Bulharkami a Italkami), ale nespustily jsme je z očí :-) Jejich čilá konverzace určitě prospěje jejich angličtině :-). Navštívili jsme mimo jiné také Ulu Mosque, což je obrovská mešita, kam se místní chodí modlit. Šli jsme i dovnitř, děvčata se bavila tím, že se musí zout a mít na hlavě šátek. Na blízkém tržišti jsme udělali drobné nákupy a pak už jsme šli na oběd do nedaleké restaurace. Byl skvělý, opět čtyři chody, asi tady přibereme :-). Následovala prohlídka dalších památek a pak rychle do další restaurace, starosta, s nímž jsme se včera potkali, nás pozval na večeři, chtěl poznat všechny učitele a učitelky a zvláště naše milé a chytré žačky a žáky. Večeře měla jen tři chody, opět všechno velmi chutné, asi opravdu přibereme :-( Cesta autobusem byla velmi veselá, zvláště temperamentní Italky a Bulharky zpívaly jak o život, ale naše holky se nedaly zahanbit a zpívaly s nimi. Těšte se na videa!! A opět máme spoustu fotek!!

Takže je další úžasný den za námi, tak rychle spát, ať máme energii na zítřek :-)

Dobrou noc přeje A. Mahrová

Úterý 13.11.2012

Dnešní den jsme zahájili ve škole v Gürsu, kde byl pro nás a další studenty a učitele z ostatních partnerských škol připraven uvítací program. Naprosto úžasné představení!! Poté jsme se přesunuli do školní auly, kde jednotlivé školy představily svou školu, město, zemi a vzdělávací systém. Karolína, Nela i Kristýna to zvládly na výbornou, i když měly trému :-) Následoval oběd, který, jako další snídaně, obědy a večeře, se skládal z tradičních tureckých pokrmů. Chutnalo nám moc!!! Také děvčata říkala, že v jejich hostitelských rodinách mají velký výběr a hlady rozhodně netrpí. Zatímco po obědě studenti a učitelé sledovali taneční vystoupení, zástupci jednotlivých škol se odebrali na schůzku se starostou města. Pak jsme se vypravili do muzea Hünkar a večer jsme strávili v restauraci Hünkar Köskü, kde jsme měli chutnou večeři. Všechno pečlivě dokumentujeme, máme fotky i videa :-)

Zdraví A. Mahrová

PS 1: Zprávu píšu až ve středu, úterý byl náročný den :-)

PS 2: Gürsu je malé město, něco přes 70 000 obyvatel, a je součástí (tak jako Líšeň v Brně) města Bursa s více než 2 miliony obyvatel.

Pondělí 12.11.2012

Jsme na místě!!!

Do Bursy jsme dorazily v pořádku, cesta proběhla bez komplikací a v pohodě. Děvčata jsou ubytována - vzkaz jejich rodičům: osobně jsme je s p. uč. Ivou Všetičkovou do rodin doprovodily a seznámily se nejen s děvčaty, u kterých ty naše budou bydlet, ale i s jejich rodiči a všichni byli velmi milí a přátelští. Je téměr jedna hodina po půlnoci, takže my už jdeme taky na kutě.