Pokusy s MAPem II na Novolíšeňské

Ve čtyřech dnech koncem května a začátkem června se učebna fyziky na ZŠ Novolíšeňská proměnila na velkou laboratoř. Probíhaly v ní semináře ke krabicím pomůcek, které připravila pracovní skupina pro přírodní vědy MAP II pro základní školy. Členy této pracovní skupiny jsou 3 učitelé z naší školy - Věra Pejčochová, Jana Vildová a Josef Novák.

Každý účastník také dostal kromě krabice i zpracovanou metodiku k pokusům na flash disku.

 

Krabice pomůcek pro II. stupeň ZŠ – Přírodovědná laboratoř II (Vlastnosti látek) byla zaměřena na práci s pomůckami k určení hmotnosti, objemu, hustoty i neznámé látky. Účastníci workshopu se naučili pracovat s hustoměrem. Základní laboratorní práce byly doplněny o náměty na badatelskou činnost i na domácí práce, např. určení hmotnosti, objemu a tloušťky archu papíru, určení hustoty kostkového cukru,  určení obsahu cukru ve sladkých nápojích. Další část tvořily pokusy na plování těles, kde nechyběly ani netradiční problémové úlohy s pokusy. Určitě všichni ocenili demonstrační pomůcku zhotovenou z olověných trubek k ukázce a důkazu působení mezimolekulárních sil. Na semináři si účastníci také vyrobili pomůcku – černou schránku „létající motýl na tyči“, která při své funkci využívá magnetickou a vztlakovou sílu.

Krabice pro učitele I. stupně – Přírodovědná laboratoř I. –  přinesla pro učitele velké množství pomůcek, které mohou využít k pokusům v přírodovědě, ale i v propojení s dalšími předměty – pracovním vyučováním, výtvarnou a hudební výchovou. V rozsáhlém metodickém materiálu, který účastnici dostali, je více než 200 pokusů rozdělených do 4 oblastí – Voda a vzduch v akci, Věda v kuchyni, Vědecké hrátky a Vědecké hračky i se šablonami. Je tam i námět, jak si vybudovat ve škole laboratoř z běžného a odpadového materiálu.

Na semináři se účastníci seznámili s pomůckami v krabici a některé si také sami vyzkoušeli v experimentální činnosti. Asi nejvíce se líbily pokusy s krystalizací, netradiční hmoty-domácí plastelína nebo sliz, zhotovení píšťalky z víčka od kompotu, mikroskopování s malým mikroskopem, který se může vzít i do terénu, sestavování „ovocných a zeleninových“ baterií, obvody s elektricky vodivým těstem nebo zhotovení vlastního elektromagnetu. Učitelé si také odnášeli domů spoustu funkčních hraček z papíru nebo z odpadového materiálu. Další hračky si prohlédli na připravené výstavce. Účastníci semináře si na závěr společně zahráli známé písničky pomocí nařezaných trubek.

Všichni projevili zájem i o případné další metodické semináře.